onsdag, oktober 07, 2009

"Offerkoftan"

Nu är det dags att stampa ned foten i backen och fixa en rejäl bål och bränna alla mina "Offerkoftor" Nu undrar säkert många vad i hela fridens pratar hon om "offerkofta" vad är det??

Offerkoftan= När man gör sig själv till ett offer i ett sammanhang. Bättre att inte tycka synd om sig själv utan att stärka sin självkänsla och se framåt;) Det är ingen annan än jag själv som kan stärka mig och mitt liv!! Gäller att acceptera/gilla läget och kliva ur "Offerrollen" ♥ ♥
Eller så kallad acceptansen över olika händelser i ditt liv, förneka inte eller sörj utan försök att acceptera och gå vidare. Saker som hänt bakåt i tiden kan jag inte göra något åt, saker som händer här och nu har jag chans att styra åt det håll jag vill. Endast jag kan förverkliga mina drömmar, endast jag kan välja vägen om jag vill gå den enkla vägen eller den svåra vägen. Jag kan välja att gräva ned mig och tycka att livet är pest eller titta framåt och se att det finns en ljusning och detta ljus bär jag fram med mina nakna händer framför mig som en ledande lykta.

Naken utan någon "offerkofta" skall jag beträda mitt nya liv och mitt nya jag!!
Så jag ber alla runt mig i min omgivning att stötta mig i mitt nya liv.
Jag har höjt min nivå ett steg till för att klara av värk och smärta men det kan bli svårt på vägen så därav ha min förståelse för att jag kanske inte är alltid på tipp topp men mitt mål är att nå till acceptansen;)
Doktorbesök:
Torsdag förra veckan besökta jag Tant doktor och fick mig ytterligare en diagnos, nu har jag fått något som heter Tietzes Syndrom=Kroniskt smärttillstånd i bröstben, revben. Bara att lära sig att leva med,med lite mediciner så kan man uthärda!! Tack för den;(
De tog "hundrafemtioelva" prover de får jag svar på den 23/10 så vi får väl se vart allt slutar.
Men, här någonstans så tog ilskan över. Nu får det vara nog! Nu orkar jag inte med mera syndrom i min lilla kropp. Nu ska jag arbeta för ett friskare liv och ett nytt sätt att tolka livet.
Jag vill leva livet inte tappa bort det i sjukdomar och massa elände.

Struktur och rutiner:
Sen jag blev arbetslös har jag tappat struktur och rutin i mitt liv, jag känner att jag inte fått ordning på någonting. Allting har blivit en enda stress, nätterna sov jag som en skit drömde stressade drömmar, jag kunde aldrig slappna av. Jag trodde jag skulle hinna med allt på vardagarna, satte upp så höga mål! Nu när jag går hemma så skall jag göra både det ena och det andra. Jag fick för mig att min man tyckte: nu ska jag sköta hela markservicen eftersom jag endåså går hemma. Städa, tvätta, laga mat, handla, rensa hela lgh osv...
Söka jobb varje dag och inte hitta någonting. Bli arg frustrerad när jag inte fått saker och ting gjorda..

Till slut slog lilla Maria ihop jag fick ingenting att fungera. Men tack vare min underbara arbets coach så fick jag ett jätte bra förslag, att göra ett schema över din vardag/vecka. Sagt och gjort hem och göra ett fint schema där jag skriver ned vad som händer under veckan, vilka mål jag har och vilka dagar jag skall söka jobb.
Det säger jag sök inte jobb varje dag i veckan det blir man sjukt stressad av utan ta det några dagar i veckan det räcker. Sen jag har skapat detta fina schema så har allt blivit lugnt i min kropp, nu har jag återtagit min efterlängtade struktur och rutin i min vardag;)

Jobb:
Som vanligt inget jobb i sikte och inga svar heller från någon, ibland tappar man suget att söka jobb när det är så dött på denna marknad.. Men , det är bara att peppa sig själv och kämpa vidare.. Ge mig ert stöd och tankar i denna djungel av arbetslöshet!

Ekonomin:
Jag är öppen och ärlig min ekonomi suger värre än värst!!
Den är nedkörd så långt det går i skorna, och det lär den vara ett tag framöver har jag förstått.. Det går inte runt på något vis och jag vet banne mig inte heller hur jag skall få den att gå runt!! Jag funderar på det perfekta brottet, hahhhha. Nä skämt å sido, men kul är det inte;(

Nu när man gått ned i vikt så skulle det vara så kul att kunna köpa sig lite nya fina kläder, men det kan jag glömma. Jag är glad att jag har en underbar dotter som har lämpat av sina gamla plagg hos mig, för mig är detta nytt:) Tack Hanna, Jag älskar dig ♥ ♥ ♥.




Baka baka kaka!!
Här hemma står ugnen på för det mesta jag bakar mitt matbröd själv och slår i hop lite fikabröd i mellan åt. Men häromdagen gjorde min son världens godaste äppelkaka, jag lovar den var så ljuv i munnen den riktigt smälte in. Min underbara son Joel älskar att vara i köket och laga mat och baka och jag lovar han är en hejare på detta. Jag misstänker att han ärvt sina anlag från sin pappa och sin morfar de är/var riktiga mästerkockar;) Joel och jag har pratat om kockskolan, han funderar lite på det men det är några år kvar till det är dags att välja linje. Men det är bra att han har mål och inriktning då han kanske måste arbeta lite på sina betyg!




Katterna:
Mina underbara söta katter de är så busiga och härliga. Svinto som är två år har blivit en riktig maffig kisse som är lite vek inför lillkissen, han låter gärna "Frasse" styra och ställa här hemma. Frasse blir snart 6 månader och han skall snart kastreras han verkar mogna tidigt. Frasse är en blandning mellan norsk och bonde så söt;) Svinto är en härlig bondkatt, som älskar att vara på balkongen om dagarna.

Vikten:
Den kommer jag inte orda om så mycket framöver, ni ser på listen bredvid hur resultatet ser ut. Nu när jag nått mitt mål så avslutar jag att skriva om detta så ofta. Jag kommer skriva ibland men inte varje gång..
Bloggen:
Jag kommer att uppdatera bloggen lite oftare nu när jag inte längre går efter mina vikt dagar.
Så har jag ork kommer jag skriva lite mera..
Ha det gott tills vi ses nästa gång..

P.S I MORGON BLIR JAG FASTER, DET SKA BLI SÅ UNDERBART D.S

Kramar Maria

3 kommentarer:

  1. Hejsan, det var evigheter sen vi höres av men det långa avståndet gör ju sitt till.
    Vad bra att din operation fungerade, du har ju tappat massor, jättesnyggt :)
    Min gastrik banding funkade definitift inte, och med värk i kroppen känner man sig inte direkt på topp för att ta tag i sitt liv :(
    Har du inte kvar några kläder från din "storhetstid" som du kan lägga ut på tradera och få in lite pengar på?
    Ha det gott och kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! BRA att du slänger offerkoftan. Varför du haft den på dig vet inte jag! Jag var alltid så avundsjuk på dig med din stora brokiga familj/släkt som älskade varandra och umgicks på ett otvunget sätt. Jag har alltid tänkt på dig som en väldigt mysig tjej! Och jag kan ju utläsa att du förmedlar samma starka känsla till och med dina barn! HÄRLIGT!

    Ja man kan undra varför du ska få all världens fysiska bedrövelser, men jag tror att det är BRA att du nu ilsknar till och slänger offerkoftan och försöker hitta fram till de små goda tingen i vardagen.

    Att vara arbetslös gör ingen rik!!! Så är det bara. Jag förstår att ekonomin är körd i botten. Jag hoppas och ber för att du ska få ett jobb. Har du funderat på vad du vill jobba med? Sociala frågor? Administration? Skapande? När jag läser din blogg tror jag att du skulle passa för att jobba med sociala frågor, t ex kyrkan som är en underskattad aktör i sociala sammanhang. Men som sagt du måste ju veta vad du vill. Men det vet du säkert redan och jobben växer ju inte på träd. Mina tankar går till dig.

    Stort GRATTIS till att ha blivit faster. Jag antar att det är Johan som blivit pappa. Den lille har alltså blivit stor och är nu förälder. Woaw!

    Ha det så bra min vän! Hoppas vi kan ses någongång utanför cyberspace! KRAM Cissi

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga ord från dig Cissi :) :) om jag nu lillasyster får säga nått, och jag visst är det så vi är verkligen en stor härlig familj/släkt och det är nog få förunnat att få leva som vi gjort, med en massa syskon, mostrar, mormödrar, pappor,kusiner, jag kan inte annat än säg att jag hade en väldigt lycklig & rolig barndom. Är så glad över alla mina syskon, mamma, pappa mostrar och mormödrar som alltid fanns där för mig. (oss!!!)
    Och jag är lika glad i dag som vuxen att jag, vi min familj å barn få dela denna värme och kärlek som finns. Det finns verkligen inga pengar i världen som kan ge det jag fått och jag måste säga att jag är väldigt lyckligt lottad.

    Kram
    Annakarin

    SvaraRadera

Var god och respektera varandra skriv aldrig något kränkande eller osmakligt på min sida <3