onsdag, oktober 28, 2009

TRO,HOPP OCH KÄRLEK...♥ ♥ ♥



Denna vecka går i tron, hoppet och kärlekens tankar...
Jag vill påminna oss alla att vi får inte ge upp hoppet, tron eller kärleken.
Vi får inte bli bittra på livet och underskatta oss själva.
Tron i att vi kan förverkliga oss själva, hoppet i att livet kommer bli bra och denna underbara kärlek till dig själv och andra.Du som känner dig bitter och inte kan glädjas åt varken dig själv eller andra försök att hålla din ledsamhet och bitterhet för dig själv. Dra inte med dig andra i dina mörka tankar och sarkasmer.
Jag läste en gång någonting som jag fastnade för, jag skriver ned dessa rader och ser om någon förstår orden och dess mening.

Man får alltid känna det man känner.
Känslor går överhuvudtaget inte att moralisera över.
Vi har dem, Punkt!
Det man kan ha synpunkter på är våra handlingar.
Hur vi hanterar våra känslor för andra eller oss själva.
Det är här vi kan såra människor, i hur vi handlar och säger, inte i hur vi känner!

Detta är några tänkbara ord som jag bjuder Er på:)

Min tro är att människor skall kunna ha förhoppningar och höga tankar om sig själv och andra.
Mitt hopp är att människor kommer kunna lägga ned sina yxor och slagpåsar och kunna stärka sig själv och sin tillit på sig själva.
Min kärlek till människan är djup och grundar sig i en ömhet som är ärlig och sann.
För mig finns det tro,hopp och kärlek i varje individ. Alla har inte hittat den än eller så har de tappat bort den men den finns där för oss alla!!
Så Ni som känner att Ni har tappat tron,hoppet och kärleken. Dags att börja gräva i ert innersta och plocka fram den igen.. Vi mår så mycket bättre av detta!!

Arbete:
På denna front ser det inte bra ut just nu, det finns inget att söka på;( Jag, har lyckan och turen att få timvika på mitt gamla jobb inom omsorgen och jag är så glad för det. Men, som jag skrivit tidigare så vill ju tydligen inte regeringen att man skall vara arbetsför och jobba, de sätter ju sina sjuka regler som jag då inte blir klok på. Gubben försöker förklara för mig, men jag stänger av för jag vill inte vara med om detta;( Jag vill jobba, jag vill känna mig behövd, jag vill vara glad!! Så jag jobbar tills det är totalt stopp och då får jag se vad jag väljer för väg då.
Ekonomin:
Är viktig men inte allt!!

Ljus och värme:
Jag tänder upp mitt hem med massa ljus och låter värmen och harmonin spridas i varje vrå här hemma. Sätter på lite klassisk musik och tar mitt ett bad och känner harmonin sprida sig i varje del i min kropp. Jag försöker finna ro och avslappning i hem och kropp. Jag försöker förmedla lugnet till min familj och skapa en sfär där vi kan mötas tillsammans i skratt och närhet.

Barnen:
De mår bra mina barn, det är lugnt runt dem just nu. Det känns skönt att dessa lugna och mysiga perioder kryper på i mellanåt. Vi har mjuka fina samtal, vi kan äta gott och skratta. Det är inte alltid så här hemma! Tänk ER jag och tre grabbar (Medräknat min man) de är alla tre viljestarka på sitt vis. De är kantstötta och kan bli förnärmade av ingenting i bland. Då får man tassa på tå och passa sin tunga när de är i sitt esse. Men, nu är lugnet här på besök och jag kan hämta lite krafter för nya "Eldstötar" som lever i dessa hormonstinna kroppar.
Hösten:
Jag måste ta upp detta med hösten,denna underbara vackra höst!
I dag sken solen och det var riktigt behagligt ute.
Allt är gult,brunt,grönt,rött och orange det är så vackert.Jag har varit ute och plockade lite höstfina blad, kastanjer och lite smått och gott, ska försöka göra något fint arrangemang till pappas grav. Hoppas på att ingen vill stjäla mina alster på graven så som det skedde i somras. Nu har jag köpt en ny lykta och det var en billig enkel sak, blir dyrt att köpa massa saker till allhelgonahelgen så jag försöker mig på något eget!!



Vikten:
Den har stannat upp precis lagom. Jag vill förtydliga att jag mår bra och min vikt ligger precis som den ska. Jag har inga problem eller sjukdomar av denna operation och jag är inte sjukligt smal. Om läkarna fick bestämma skulle de säker tycka att jag skall gå ned lite mera i vikt, men jag är i den vikt jag känner mig nöjd med. Ni som tror eller tycker annat när ni ser mig det handlar om att Ni inte är vana vid att jag Maria ser ut så här! Jag är smal nu. Den gamla Maria var fin på sitt vis, hon var kraftigare och henne har Ni sett i många år. Men dags att sätta på er andra glasögon och acceptera denna nya Maria. Jag är fin och nöjd med mig själv och det är det viktigaste och jag är frisk!

Länk:
Jag vill bifoga en länk om en blogg som berör mig djup och innerligt.

Denna blogg handlar om Sabinas kamp mot cancer som tyvärr tog hennes liv men hennes anhöriga tog över hennes blogg och har fortsatt att skriva. Den är så vacker och berörande.
Kolla även in hennes länkar..
Jag slutar mina rader denna gång med en dikt:

Aldrig för sent för att hoppas!

Det är sent
och den sista sommarbrisen
lyfter sitt draperande hösttäcke
över landskapet.
Man anar en färgrik
tavla av skymning-
sedan mörker som sjunker
som letar i famlande mörker och
söker det ljus man har tänt
för att hitta en mening att leva – att
uthärda och finna sitt gryt
för att vila
och vänta vid dörren
på gryning.


Står man bara ut
–är det aldrig för sent.
Aldrig för sent för att hoppas.
Göran Hansson

Stora Kramar Maria

2 kommentarer:

  1. Hej vännen! Härlig blogg har du och härlig inställning. Du är min soulmate! Jag ser i din blogglista att jag inte skrivit i min blogg på 2 veckor. Det stämmer inte. Jag har skrivit massor efter det. Konstigt att det inte syns i din blogglista. Hmm... cyberspace gör som den vill. Ha det bäst min vän. Kanske kan vi ses snart på en fika någonstans! KRAM Cissi

    SvaraRadera
  2. Tänkvärda ord som alltid när du bloggar:)
    Ha en skön helg så hoppas jag vi ses nästa helg vore roligt!

    kram Nettan

    SvaraRadera

Var god och respektera varandra skriv aldrig något kränkande eller osmakligt på min sida <3