onsdag, februari 03, 2010

Tankens kraft är skapande!!


Kan ni tänka Er att Eran egen tanke är skapande av er egen kraft.
Hur menar jag då, tänker NI?!

Jag har själv den styrande kraften i mina tankar, jag kan med tankens kraft uppnå mina mål och drömmar. Det är med mina tankar förändringen startar.
Vad jag tänker och hur jag tänker är det avgörande.

Vi tänker och reflekterar medvetet i ca 5% av alla de val och handlingar vi gör. Dvs. att 95% av våra beslut görs enligt våra tankemönster och utan reflektion.

Tankens kraft är en av våra största resurser och rätt använd kan den ge oerhörda resultat.

Tänk om humlan visste att den egentligen inte skall kunna flyga, visste den det skulle den ramla pladask till marken!

Om någon tanke dyker upp i vår hjärna har vi tillåtit den dyka upp och vi har kraften att även tvinga bort tanken om vi inte gillar den. Det är vi själva som styr och bestämmer vad vi tänker och hur vi tänker.
Tänk dig att du är trött,väldigt trött du koncentrerar dig på din trötthet så du blir trött och nedstämd. Negativa tankar riskerar att bli självuppfyllande proftior. Vänd i stället tanken och tänk dig pigg och gör detta till något positivt och må bra.
Försök att skapa ett möjlighetsinriktad tänkande i stället för ett problemfokuserat.
Detta var ett litet axplock ur mina tankar:)

Hur mår jag i dag?

Jo, tackar som frågar! Jag mår skapligt, inte bra men skapligt. Lite brist på sömn vilket medför smärta i lederna. Men annars "jovars" det duger.
Magen fungerar bra, hjärnan brinner i tankar och planeringar. Fötterna molvärker och hjärtat det värmer. Kort och gott jag mår skapligt..Hihi



Kalasat Mig:)


Nu har jag haft en lite tillställning hos mig med lite mys och pys.
Jag blev så underbart uppvaktad, bröder,systrar,mostrar och mamma.
De fick en soppa som jag kokade i hop ur tankens kraft, det blev en Maria a'la Surprice med smaker från Thailand, hembakad bröd och kladdkakor med grädde till efterrätt. Norrländska kaffebröd till kaffet, bättre kan det inte bli.

Jag fick så fina presenter skall nu bara ta mig i kragen och boka in tatuering hos min systerdotters pojkvän, samt till frissan!! (Fick presentkort till tatuering och frisören)
Men tänkte vänta lite frammåt våren iaf. med tatueringen. Nu måste man ju ha massa vantar och dylikt på sig och min tatuering skall bli på handleden. Jag fick även en fin groda och en bok i present. (80 romaner för dig som har bråttom)
Arbetet:
Nu har jag äntligen kommit in på mitt ordinarie schema dvs. jobbar endast 83% per månad. Givetvis får jag jobba mera men jag väljer själv och det är skönt.
Just nu har jag lite sido jobb med att planera lite scheman och beläggningar på det Nya korttidset:) Ska bli så spännande!!




Har lite att se fram emot;)

Nästa helg har syrran tjejfest, ska bli så kul att träffas igen och skratta lite. Denna gång har jag tänkt mig att faktiskt ta ett glas vin! Hör och häpnat Maria skall ta sig något att dricka...Ja, jag är inte så värst mycket för detta med alkohol men någon gång i bland kan det vara kul och nu var det faktiskt länge sedan sist.
Vi skall ochså ha våran återkommande lek med presenter som är en mycket uppskattad lek där vi spelar om paket och man kan bli paketlös som man kan vinna flera paket. Men denna gång skall vi ta någonting begagnet hemmifrån, något som bara står och dammar som man bara tittar på och aldrig använder. Ska bli jätte kul!! Sist vi hade leken drog lillbrorsan med flickvän hem nästan hela pottan. Undrar om de har samma tur nu!! Nä banne mig denna gång är det jag den forna lumpsamlarens tur..hihi

Vill Passa på och Gratulera Min gamla hund Stumpan som nu bor hos min Mamma. Stumpan fyller 11 år i dag:) Grattis gumman...




Jag lägger in ett litet recept på min:


Fiskgratäng a'la räkor:

4 portioner. Ugn 225*
2 pkt Torskfile'
salt
vitpeppar
citronpeppar
500 g räkor, oskalade.
Potatismos:

Knappt ett kilo potatis,mjölig.
1 dl het mjölk.
Liten klick smör.
1 st äggula.

Sås:
2 dl grädde
1 dl mjölk
3 dl Skaldjursfond=
(Koka räkskalen och lite vatten samt 1 fiskbuljong, dill i 10 min sila ur fonden)
4 msk Vetemjöl
1 msk citron
3 msk hackad dill
salt och vitpeppar
Lägg fisken i en form salta och peppra, lägg på lite foliepapper. Sätt in i ugnen ca 15-20 min.Skala räkorna, spar skalet och gör fonden. Låt svalna lite.
Gör potatismoset.

Gör såsen:

Lägg fonden,grädde,mjölk i en kastrull vispa i mjölet och låt koka upp.
Sjud 3 minuter. Såsen skall vara rätt tjock, om det inte blir det tillsätt gärna lite redning.
Tillsätt citronsaft och dill.
Lägg fisken i en form, spritsa runt moset och lägg över räkor på fisken (Spar några räkor till garnering) Häll på såsen och gratinera i ugnen ca 20-30 min.Ta ut gratängen lägg på resten av räkorna och garnera med dill och citronskivor.
(Bilden på min gratäng är dubbel sats gjord i ugnsplåt)
Smaklig måltid och trevlig vecka..
Puss och kram Maria




6 kommentarer:

  1. Hejsan Maria....
    Ska göra en liten test och se om det funkar...
    KRAMIZ.....

    SvaraRadera
  2. Tydligen så måste man trycka på förhandsganska innan man trycker på skicka kommentar.....!!!!

    KRAMIZ igen....

    SvaraRadera
  3. Oki mina anonyma släktingar gör inget om Ni skriver erat namn hihi Men det funkar om nu båda skrev eller en skrivit vet jag inte:) Tackar//Kramar Maria

    SvaraRadera
  4. svägersketest test testing testing

    SvaraRadera
  5. Jäklars i min låda...... det funka!!!!! NU jäklar ska här kommenteras!! Fniss kram maria från svägerska "du vet vem"

    SvaraRadera

Var god och respektera varandra skriv aldrig något kränkande eller osmakligt på min sida <3