måndag, januari 25, 2010

Lyckans jag:) Hittade något jag glömt bort!!



Men gud så roligt;)

Samtidigt som jag skäms så är jag jätte glad jag har hittat ett present kort på en klädbutik som jag fick när jag fyllde 40 år (Januari-09)
Ärligt jag hade glömt bort detta presentkort. Tanken var att när jag gjort min operationen: Gastric Bypass och gått ned till min önskevikt, så skulle jag köpa något för detta presentkort! Så det ju faktiskt så att jag nu precis har nått mitt mål! Så nu kan jag nyttja mitt kort. Men hade inte gubben hittat det så hade jag glömt det tills någon påminde mig. Vi hittade oxå en biocheck som nu grabben tänker nyttja:) Så tänka sig vad man kan ha i sina gömmor, jippi säger jag.
Detta presentkort skall jag använda när syrran och jag tar våra barn med oss på en liten sportlovs tur till Storstaden Stockholm och shoppa loss lite granna.

Jag har tänkt att ändra om min klädstil lite granna, försöka mig på lite mera färger och kanske lite mera "tjejigt" som klänningar,kjolar och sånt.. Grejen är bara den att jag har ju inte så mycket koll på hur man skall klä sig och hur jag passar i tjejiga kläder. Jag brukar kolla runt lite i mode tidningar och bloggar för att uppdatera mig lite i hur man klär sig!!
Helt sjukt att jag 41 år gammal måste kolla upp hur jag ska klä mig. Jo, jag vet klä dig bekvämt ja,ja absolut men jag vill vara lite fin oxå. Min nuvarande stil är egentligen lite pojkig och rockig, det är en stil jag trivs i men känner att jag har en kvinnlig sida som jag vill plocka fram. Så har någon förslag och råd till mig så kom gärna med det!!

Mmm,jag vet jag var med i ett styling program men de missade att ge mig stylings råd i detta program!! Så jag letar vidare efter råd och rön:)

(Fotograf: Joel Fredriksson)

Tröttnat på vintern:

Nu har jag tröttnat något så fruktansvärt på detta vintriga väder och kyla. Jag är ingen snö älskare och jag vill inte bada i snön, vill inte göra änglar och vill inte åka pulka/skidor.
Jag vill bada i havet, vill ligga i solen och lapa värme och cykla till puben för att ta en öl i värmen. Kroppen mår skit och därmed mår humöret skit, allt hänger i hop;(
Jag blir stel som en planka och socialt okontaktbar av kylan, jag bara tänker på kylan och drar ihop mig i min egna lilla värld. Så tokigt det kan bli!!
Nej!! Hit med våren,värmen och ljuset.




Vad arbetar jag med:

Just nu har jag fått ett ½ års vikariat (83%) på en korttids avdelning i Oxelösunds kommun. Detta korttids är i förändringens tecken och jag har äran att få vara med och förändra och förverkliga mångas drömmar i detta. Vi skall få ett helt eget korttids i egen lgh där vi kan starta upp med ett mera organiserad och strukturerad tillvaro.
Vad gör jag på detta korttids? Pga tystnadsplikten så kan jag endast hålla mig till det ytliga i mitt arbete. Vi är en avlastning för föräldrar som har barn/tonåringar med olika funktionshinder.

Vad är funktionshinder?

Det är inte din funktionsnedsättning som avgör om du har ett handikapp. Det är brister i miljön som skapar handikapp.

Skillnaden mellan en sjukdom och en funktionsnedsättning är att sjukdomen vanligen är övergående, medan en funktionsnedsättning ofta innebär livslånga nedsättningar av fysiska och psykiska funktioner.


Funktionsnedsättningen kan för många innebära ett stort behov av stöd och hjälp. Insatser till personer med funktionsnedsättning kan syfta både till att förbättra förmågan men också att lindra de konsekvenser som funktionsnedsättningen kan medföra. Det kan också syfta till att anpassa miljön för och göra den mer tillgänglig.

Vad är ett neuropsykiatriskt funktionshinder?

Ett neuropsykiatriskt funktionshinder innebär att vissa funktioner i hjärnan fungerar sämre eller annorlunda jämfört med hur det är för de flesta andra. De vanligaste diagnoserna är adhd, Aspergers syndrom och autism. Det här är medfött och kommer i princip att bestå under en persons hela liv. En persons livssituation och miljö avgör i vilken grad personen blir handikappad som en följd av sitt funktionshinder. Psykiska problem, psykisk störning och psykisk sjukdom är i mycket beroende på personens livssituation och erfarenheter.
Det handlar ju om ett funktionshinder som inte syns utanpå.

Behov av andra:

Människors psykiska välmående är i hög grad beroende av att man har goda relationer till andra. Personer med neuropsykiatriska funktionshinder är tvingade att arbeta mer för att få till stånd goda sociala kontakter. Handlingar och beteenden som andra ofta utför automatiskt och intuitivt, behöver en person med neuropsykiatriska funktionshinder, tänka ut och lära in för att få att fungera. Det kan finnas medfödda kontaktsvårigheter, som till exempel brister i förståelsen av underförstådda regler som per automatik reglerar social samvaro och som är självklar för de flesta av oss, som personer med neuropsykiatriska funktionshinder får klara sig utan, vilket innebär att relationer till andra blir annorlunda. Problem med impulsivitet och sämre uthållighet bidrar till ökad risk att förlora relationer man har. Svårigheter med ömsesidighet och oförmåga att stanna upp, tänka kring vad som sker och håller på att gå fel i relationen, spelar också roll.

De som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder har svårigheter med planering och organisation. Det kan vara såväl för lite eller för mycket, vilket kan låta motsägelsefullt. Lagom är överhuvudtaget svårt för de här personerna. Då det blir för mycket planering eller strukturering av vardagen har personen skaffat sig en kompenserande strategi som ofta blir väldigt rigid och rent tvångsmässig. Det som är svårt är att vara följsam till situationen, göra bedömningar och lite spontant, komma ”till skott” och göra en insats när det behövs. Städning är en aktivitet som ofta är väldigt svår att utföra för personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Där krävs såväl planering som bedömningar för att kunna leverera en ”lagom” och effektiv åtgärd. Dessutom försvåras det av att sysslan av många upplevs som tråkig. Motivation har mycket stor betydelse för den här gruppens kapacitet till att utföra en uppgift.

Behandling/stöd:

Hur gör vi för att hjälpa personer med neuropsykiatriska funktionshinder? Först och främst gäller det att se till att personen får en rimlig vardagssituation med struktur. Sömn på natten, mat på fasta tider, lämna hemmet på morgonen för att gå till meningsfull sysselsättning/arbete, fritidssysselsättning, avkoppling, motion och regelbunden positiv kontakt med andra människor. Det gäller att se över personens resurser och svårigheter. Ibland behövs praktisk hjälp i form av städning. Ofta är det meningsfullt att tillsammans med personen göra upp ett schema men ibland räcker det med instruktioner och stöd av kognitiva hjälpmedel. Ofta behövs hjälp när det gäller att hantera ekonomin. Nästan alltid krävs det att personer från olika yrkeskategorier samarbetar.


På min arbetsplats:
Finns flera olika funktionsnedsättningar av neuropsykiatriskt diagnoser. Jag arbetar med barn/ungdomar och det är här vi skapar rutin,struktur och ramar. Vi ser till att individen får sina behov uppfyllda rent fysiskt och psykiskt vi finns som stöd och uppmuntran inför deras framtid. Vi är en hjälp för familjen så den skall orka med att fungera som en bra familj, då det kan vara mycket krävande med ett neuropykiatriskt barn. Du som förälder måste ha ett mycket större ansvar gentemot ditt handikappade barn 24 timmar om dygnet, det krävs mera struktur och rutin än i en normalt fungerande familj. Detta kan tära och slita på familjen övriga medlemmar och då träder vi in som korttids och avlastar familjen så de kan få chansen att kunna bara vara, resa, ge mera tid åt varandra.

Jag tycker verkligen att jag har fått ett toppen jobb och trivs som fisken i vattnet just nu!!

Nu har jag inte mera att skriva om, så jag önskar Er alla en underbar veckan.
Kramar Maria
♥ ♥ ♥

2 kommentarer:

  1. Härligt att du fått jobb i ett helt halvår. GRATTIS och att du sedan tycker att det ger dig mycket är ju helt UNDERBART! Klädstil är ju olika, jag har alltid klätt mig i kjolar, klänningar, urringade tunikor, linnen etc. Det är liksom min stil. Det kan vara korta kjolar, långa kjolar U name it. Jag gillar urringningar, det tycker jag är snyggt. Jag gillar färger som svart, lila, rött, grönt och brunt i kläder. Men mest är det nog lila och svart som jag använder. Du ska se att när du går in i affären och tänker kvinna så hittar du det du vill köpa. Jag lovar. Tänk JAG ÄR EN KVINNA I MINA BÄSTA ÅR och kläderna kommer till dig. Jag handlar ALLTID på impuls det blir bäst så. LOVE U. Kram Cissi

    SvaraRadera
  2. Grattis till jobbet, kan bara leda till något gott! Presentkort vad kul :) Och ja vi ska shoppa loss i stockholm. Tycker att du är fin i den gråa klänningen med strumpor till, det är din stil som du hade på tjejfesten, så tycker iallafall jag att du ska se ut, mjuka fina färger både rockligt/tjejigt inget extra bara enkelt är snyggt tycker jag <3

    SvaraRadera

Var god och respektera varandra skriv aldrig något kränkande eller osmakligt på min sida <3