söndag, januari 03, 2010

När livet känns så här.....


Foto: På nyåret firade vi 23 år som förlovade, gubben å jag...

Läste En intressant artikel ur en tidning som handlar om hur man skall peppa sig själv när livet känns nattsvart.


Vi har ju länge fått höra att skall vi komma någon vart i livet så skall vi tänka positivt. Det gäller att formulera visioner och sedan skapa konkreta mål, för att kunna skrida till verket.
Men det kanske inte fungerar för dig?
Du kanske är långt ifrån det där målet.
Alla drömmar och visioner ger dig en spark i baken!

Man ska ju inte tycka synd om sig själv. Vi vet ju att ingen blir bättre av det. Vi vill ju inte framstå som gnällspikar, vem orkar umgås med en sådan? Gnällspikar förknippas ju oxå lätt med "energitjuvar" och den stämpeln vill ingen ha!! "Energitjuvar" dränerar andra på energi och det är en betungande beskyllning

I dagens läge skall vi inte vara offer för våra omständigheter Vi har ju hört och läst att det är bara vi själva som bär kraften att förändra våra liv.
Vi besöker ju gärna offerdalen med någon vän men i offerdalen skall vi inte bosätta oss.
Det vi odlar i offerdalen är sympati.
Visst det är inget fel att dela sympati med någon annan. Men det är ingen energi som för dig framåt. Vi gräver oss bara en grop där vi sätter oss tillsammans och gottar oss åt vårt elände.

Hur skall vi då bäst förändra våra liv?
Läkningen kan vara självempati. Viktigt att erkänna att livet inte alltid ter så som du vill ha det. Insikten, uppriktigheten och ärligheten i detta kan ta dig till ett djupare plan, en större insikt.
Kan du möta dig själv med acceptans, utan klandra dig själv,döma dig,känna skuld eller dåligt samvete då kan du finna en väg till läkning/förändring.


Självklart följer smärta med i detta skede:
Dina förväntningar har inte blivit som du önskade, det kan göra ont. Men i detta kan du komma i kontakt med de bakomliggande orsakerna.
Det kan handla om att du känner dig ensam,besviken,sårad,rädd,känslig eller ledsen. Bakom dessa känslor finns det behov som inte är tillfredställlda. Du kanske behöver trygghet,lycka eller oberoende. När du väl förstått behoven bakom dina känslor så öppnas vägen för att på nytt kreativt sätt och med ny energi hitta lösningar på dina problem.
"Det är VIKTIGT att våga erkänna för sig själv att något inte blev som man ville, att inte klandra sig själv för det"


Hur mår då jag:

Jo, mitt liv har rullat på denna vecka oxå. Jag har gått och blivit förkyld så jag tar det ganska lugnt och försöker kurera mig.. Jobbar och står i men det skall väl inte hejdas av lite förkylningar inte, nej då får jag nog bli rejält sjuk för att tacka nej till jobb:)

Lederna är väl inte att leka med men något annat förväntade jag mig inte, nu när det är så himla kallt ute. Jag längtar efter denna värme något så otroligt mycket!! Jag längtar till Thailand:) Min systerson Alexander är där nu har varit där i 2 månader och skall vara där 1 månad till, lyckans grabb. Men måste berätta om en läskig grej han var med om.

Han gick igenom en glasdörr, tydligen så är vissa dörrar jättesvåra att se i Thailand. De markerar ej dörrarna. Många gör tydligen denna tabbe och kliver genom glasdörrar/fönster. Men iaf. Alex fick besöka farbror doktorn och sy på 12 ställen på armar och ben. Tur blev det inget i ansiktet. Men sjukvården har varit perfekt i Thailand de har tagit hand om Alex super bra:) Ja, han hade tur min systerson..... Hua vill inte tänka på vad som kunde ha hänt!!!!




Nyåret:
(Foto: Syster Kia)

Jag skrev tidigare att vi skulle vara hemma, men det vände fort;)
Min familj blev bjuden till storasyster Kia med fam på middag.
Åh vilken middag sen då, en tre rätters rätt:

Förätt:
Lax med Wasabiröra


Huvudrätt:
Oxfile' med parmaflan och delikatess potatis.

Efterätt:
Varm fruktsallad med hemgjord Kanelglass.

Allt var super gott och det var som halv åtta hos mig, superb.
Mitt slutbetyg blev 9 !!
Vi hade det så mysigt och trevlig hela kvällen/natten. Jag höll mig till sodavatten, då jag hade barn ute på stan samt att jag skulle jobba dagen efter. Skönt att vara utvilad och ej ha någon "hangover".
Tackar min Syster stort för detta "Tabberas"
Det skall Ni veta Alla mina släktingar att jag tackar aldrig nej till lite fest och mys:) Hihi.


Hur har vikten gått under dessa frestande helger?
(Foto: Gissa vilken skål som är min,hihi)

Ja vi får väl se i morgon måndag när det är våg-dags! Jag har kämpat emot alla dessa frestelser med godis och sånt skit. Givetvis har det blivit mera fet mat som Janssons och sånt. Men vi får väl se hur mycket det visar sig på vågen. Tyvärr har det blivit minimalt med motion då jag inte hinner med pga. allt jobbande. Så givetvis är det en nackdel som jag måste räkna in.
Men jag ger mig iaf. stora guldstjärnan när jag klarar mig så bra från att smaka på godis.

Kanon Maria du är bäst!!


Ha det nu så gott mina nära och kära:)
Mer löööööv åt världen...
Puss mig!

1 kommentar:

  1. Puss på dig min vän! Din blogg gör mig glad! 2010 hoppas jag är ett år du och jag kan ses på en fika någonstans. Pan hälsar till Kia (han som jobbade några år på Reinholdssons tills de gick i konkurs och som inte var tysk och som bor i Råby) =), KRAM Cissi

    SvaraRadera

Var god och respektera varandra skriv aldrig något kränkande eller osmakligt på min sida <3